Boek bestellen

Kunstenaar Dewi Hoppe schildert de neef van zijn vader

De in Apeldoorn woonachtige kunstenaar/grafisch ontwerper Dewi Hoppe is bijna klaar met een kleurrijke close-up van Theo Pahlplatz, een van de beste voetballers van het gouden FC Twente. Een groot voetbalfan is de 29-jarige kunstenaar niet, maar de keuze voor Pahlplatz lag voor de hand, zo vertelde hij. ‘Want Theo is een halve neef van mijn vader. Nu is dat an-sich niet zo spannend, maar mijn vader was daar als 10-jarig jongetje altijd heel trots op en ik verdenk hem ervan dat hij daar flink over opschepte tegen zijn vriendjes. Theo is trouwens 10 jaar ouder dan mijn vader en ik denk daarom dat hij geen idee heeft wie mijn vader is.’ Wellicht wordt deze vraag beantwoord op 7 oktober als de kunstenaar en oud-speler elkaar treffen bij de opening van de expositie ‘FC Twente 50 jaar op de vierkante meter’ in het Rijksmuseum Twenthe te Enschede.

Hoppe koos voor een close-up-achtige opzet. Waarom? ‘Voor het maken van het portret heb ik gebruik gemaakt van foto’s en (beperkte) informatie gevonden op internet. Om de anatomie van het gezicht zoveel mogelijk te behouden en niet een eindeloze serie van correcties te hoeven maken, heb ik het gezicht eerst met een beamer geprojecteerd. Zo is spelenderwijs de compositie ontstaan. De compositie lost ook het probleem van het vierkante doek op. Een vierkant canvas is in klassieke zin een a-typisch formaat een 4:3 verhouding is veel gebruikelijker voor portretten, dit vraagt dus ook om een andere opzet.’

Al werkend heeft de oud-student van de AKI een indruk gekregen van de persoon Theo Pahlplatz en paste dat toe in zijn werk. ‘Op basis van de dingen die ik over Theo gelezen heb krijg ik de indruk dat het een rustige ingetogen maar betrokken man is. Het beeld dat ik heb gebruikt, bevestigt dit. Er zit een soort ontspannen concentratie in de blik en mimiek van Theo. Om Theo’s mimiek te versterken heb ik ervoor gekozen een expressief handschrift te hanteren. Op die manier ontstaat er een contrast tussen de innerlijke belevingswereld (de rustige Theo) en het expressieve oppervlak (de huid). De kleuren, verftoetsen, contrasten en compositie dragen allemaal bij aan het verstrooien en ontregelen van de concentratie van de toeschouwer, terwijl Theo onverminderd ontspannen terug blijft kijken. Dit geeft voor mij de onbereikbaarheid weer die mijn vader als 10-jarige ervaren zal hebben toen hij over zijn beroemde neef praatte.’

Hoppe concentreerde zich vooral, zo vertelde hij, op Theo als persoon en niet op diens carrière. ‘Om eerlijk te zijn heb ik niet zoveel met voetbal en ik ben ook geen voetbalfan. De sport en FC Twente zitten dus ook niet in mijn schilderij verwerkt. Dit werpt een andere – en ik hoop voor fans interessantere – blik op de sterspeler.’
(foto Jos Wieggers)